با MVP شروع کنیم

تصور کنین روزی ایده ی خوبی واسه ساخت محصول، پلتفرم، اپلیکیشن موبایل یا تجارتی الکترونیک به ذهن تون خطور می کنه. اجرایی شدن این ایده باعث می شه شرکتی که در اون کار می کنین هم پیشرفت کنه. همین امر باعث تغییر دیدگاه رئیس شرکت به شما می شه و ازآن پس شما رو کارمندی باانگیزه و خلاق می بینه. در اول کار با شوق بسیار تمایل دارین ایده ی خود رو در دنیای واقعی عملیاتی کنین. پس از صحبت با رئیس دپارتمان فناوری اطلاعات و ردوبدل شدن چندین ایمیل و برگزاری جلسات زیاد، زمان موردنیاز واسه اجرای پروژه رو حدس میزنین، مثلا به این صورت: ۲ ماه زمان واسه فاز ساده ی پروژه، ۴ ماه مراحل کدنویسی، و ۳ نیروی تموم وقت واسه عرضه محصول.

اما این زمان بندی طولانیه و چه بسا هزینه زیادی هم طلب کنه. همین باعث می شه رئیس بدون اینکه به پروژه نگاه کنه یا حتی آزمایش اش کنه، اونو کنار بزاره. اما خبر خوب اینه که ساخت اپلیکیشن یا سایت به اینجور زمان یا هزینه ای احتیاج نداره. با یک MVP درست می تونین ایده ی خود رو با مشتریان واقعی آزمایش کنین و با بازخوردی که از اونا می گیرین، محصولی بسازین که دوستش دارن.

معنای عبارت «کمینه محصول پذیرفتنی» یا MVP چیه؟

کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP به نسخه ای از محصول گفته می شه که با کمترین سعی، به شناخت حداکثری تیم از مشتریان پنهون کمک می کنه. (اریک ریس)

به عبارت ساده تر فرق بین محصول پایانی و کمینه محصول پذیرفتنی رو میشه در تصویر زیر مشاهده کرد:

کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP چیه؛ نگاهی به امتیازات و وسایل ایجاد اون آموزشی

این معنی بهش معناست که با ایجاد حداقلی یه سری از ویژگیا در محصول، اونو واسه کاربر قابل استفاده کنیم. اگه مشکل اینه که جایی واسه نشستن وجود نداره، جواب اینه که به جای ساخت صندلی فوق پیشرفته، صندلی ساده ای واسه کاربر بسازیم و پس از اطمینان از رفع نیازای اساسی کاربر، به پیشرفت اون بدیم.

MVP درواقع حل مسائل پیچیده با راه حلای ساده س!

مقایسه کمینه محصول و محصول بادوام و ترکیبی از اونا

کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP چیه؛ نگاهی به امتیازات و وسایل ایجاد اون آموزشی

کلمات کلیدی:

کمینه محصول به معنای محصولی بد و پرایراده که هیچکی دوست نداره از اون استفاده کنه.

کمینه محصول+محصول بادوام به معنای محصولیه که کمه کم ویژگیای لازم واسه حل مشکل مصرف کنندگان رو داراس.

محصول بادوام به معنای محصولیه که از هر نظر بهینه ساخته شده و واسه عرضه به مشتریان، بسیار حرفه ای به نظر می رسه.

مثال:

مشکل: پیداکردن دوچرحه در مونیخ سخته.

کمینه محصول: دوچرخه فروشی ساده ای در مقابل خونه مون بسازیم.

محصول بادوام: پلتفرمی طبق وب طراحی کنیم که کاربران از راه اون بتونن پروفایل، پیام و اعلانات رو دریافت کنن و در اون به جست وجوی دوچرخه ی موردنیاز خود بدن. این سایت طبق فناوریای سریعی مثل جاوا اسکریپت طراحی شده.

کمینه محصول+محصول بادوام: تهیه ی لیستی مجانی در اسناد گوگل که از داده های صفحات فیسبوک و آنلاین جمع آوری شده. در این داده ها عکس و توضیحات مربوط به دوچرخه هم هست.

امتیازات ایجاد MVP چیه؟

۱. بازگشت سرمایه یا ROI بالا، با خطر پایین

این مورد بدین معناست که در سریع ترین زمان ممکن و با کمترین خطر، بیشترین حد ارزش ممکن رو در محصولی ایجاد می کنین. یعنی، بهتره قبل اینکه محصول پایانی رو به مشتری ارائه دهیم، نیازای مشتری رو شناسایی کنیم و محصول رو برابر با نیازای اون بسازیم.

قبل اینکه ۱۰ امکان و ویژگی جدید در محصول خود بذارین، نظرات و نیازای مشتریِ خود رو درمورد محصول جویا شید، چراکه ممکنه مشتریان ۱ یا ۲ مورد از ویژگیای مورد توجه شما رو بخوان و به گنجاندن ۸ ویژگی دیگر در محصول، احتیاجی نباشه. با نساختن چیزی که موردنیاز مشتری نیس، می تونین در هزینه و زمان صرفه جویی کنین.

۲. کاهش زمان و هزینه پیشرفت محصول

اول درمورد ایده ی خود تصمیم پایانی بگیرین و بعد به سراغ پیشرفت محصول برید. هیچوقت قبل از اطمینان از رفع نیازای مشتری یا حل مشکل موجود، به تیم سازی و فروش و بازاریابی محصول ندین.

۳. درجریان گذاشتن سریع مشتریان

زمانی که اولین محصول خود رو ساختید، اونو در خطر دید مشتریان بذارین تا هم مشتریان تون رو زودتر بشناسین و هم نیازای واقعی شون رو. پس از این مرحله می تونین محصولی بسازین که دقیقا مورد توجه مشتریه. در این مرحله، بازخورد مشتری، واسه تکمیل ساخت محصول پایانی کمک خوبی به شما می کنه.

امتیازات شناخت مشتری:

  • اخذ بازخورد سریع تر درمورد محصول یا خدمات خود؛
  • تشکیل ساده تر کمپینای تبلیغاتی در مراحل فروش؛
  • شناخت راحت تر بازار هدف.

۴. پیداکردن خواهندگان ساده ی محصول

نسخه تکمیل نشده ی محصول خود رو فقط در دست مشتریان خاص خود بذارین و نه هرکی. (استیو بلنک)

قبل از رونمایی از محصول، باید بدونین افرادی که در همون قدم اولِ عرضه، خواهان محصول شمان، چه کسائی ا ند. این افراد درواقع فارغ از اینکه محصول ساده تون کمبودهایی داره و هنوز نسخه پایانی اون به حساب نمیاد، اولین کسائی هستن که مشتاقانه به دنبال حل مشکل شون از راه محصول یا خدمات شمان. اگه بتونین این خواهندگان ساده رو که همیشه هم وجود دارن، شناسایی کنین، تشکیل کمپینای تبلیغاتی واسه جذب افرادِ بیشتر، ساده تر هستش، چراکه از راه همین افراد می تونین کم وکاستیای محصول خود رو شناسایی و اصلاح کنین.

ابزارهایی واسه ایجاد MVP واسه افرادی که پیشرفت دهنده نیستن

یه سری از ابزارهایی رو جمع آوری کنین که می تونه به تعیین MVP شما در هر مرحله کمک کنه. البته این مورد به چرخه کار و کاسبی ناب هم بستگی داره.

ایده ها

کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP چیه؛ نگاهی به امتیازات و وسایل ایجاد اون آموزشی

بوم کسب وکار: چهارچوبیه واسه تشریح ایده های کار و کاسبی که بعضی اونو «طرح کسب وکار ۲» هم می گن.

صفحه راستی آزمایی کار و کاسبی: چهارچوبیه واسه آزمایش فرضیات شما. این وسیله به شما کمک می کنه مشکل، راه حل و مشتری خود رو بهتر بشناسین.

اسناد گوگل: اسناد گوگل این توانایی رو در اختیارتون می ذاره که از سوال نامهای رایگان آنلاین واسه گرفتن بارخورد از مشتریان استفاده کنین. از اسناد گوگل واسه به اشتراک گذاری تفکرات خود با خواهندگان ساده استفاده کنین و ایده های ذهنی خود رو با اونا در بین بذارین.

ساخت محصول

Landingi.com: یک صفحه لندینگ بسازین و همیشه اونو تغییر بدین و نتایج رو آزمایش کنین.

Unbounce: وسیله دیگری که کار مثل مورد بالا رو انجام می ده.

Shopolo: تنها در چند دقیقه، فروشگاهی اینترنتی ایجاد می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   کنترل پروژه چیه؟

یادگیری آزمایش داده

وسیله آزمایش گوگل (Google Analytics): با این وسیله متوجه میشید مشتریِ شما چه کسیه، هر چند وقت یک بار به سایت شما سر می زنه و به چه بخشایی علاقه بیشتری داره.

Mixpanel: مکمل وسیله آزمایش گوگله.

Freshmail: ایمیلای اختصاصی قشنگ بسازین و اونو به نشانی ایمیل مشتریان خود بفرستید.

نمونه های زیادی واسه ایجاد و آزمایش MVP هست، اما محبوب ترین این وسیله ها عبارت ان از:

  • Landing Page
  • Blog
  • Wizard of Oz MVP
  • Crowdfunding
  • Fake it till you make it

صفحه هدف

راحت ترین راه آزمایش ایده هاتون استفاده از صفحات هدفه. صفحه هدف درواقع اولین صفحه ایه که مشتری شما از اون بازدید می کنه. وقتی عبارت www.google.com رو تایپ می کنین، دقیقا با نمونه ای واقعی از صفحه هدف روبه رو هستین.

نحوه ی ساخت صفحات هدف

کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP چیه؛ نگاهی به امتیازات و وسایل ایجاد اون آموزشی

  • استفاده از سایتای رایگان ساخت صفحات هدف مثل landingi.com
  • معرفی امتیازات محصول شما به بهترین راه ممکن به مشتری
  • گزینه تماس واسه سفارش رو در این صفحه بذارین و مثلا با اخذ آدرس ایمیل مشتری، اونو به طرف پرداخت واسه سفارش محصول هدایت کنین.
  • روی سایت خود ترافیک بگیرین و پستای خود رو در گروه های جور واجور بذارین و از وسیله آزمایش کلمات کلیدی گوگل استفاده کنین.
  • نتایج رو آزمایش کنین.
  • با بررسی و محاسبه میزان تغییرات، میزان علاقه مندی مشتریان به محصول رو .
  • با مشتریانِ پنهون صحبت کنین و نیا زهای اونا رو شناسایی کنین.

وقتی از نیازای مشتری مطمئن شدید، واسه اون ایمیلی بفرستید و بهش این اطمینان رو بدین که به زودی محصول عالی عرضه می کنین که برابر با نیازای اوست.

بلاگ

گروپان (Groupon) از حیث سرعت رشد و پیشرفت، یکی از موفق ترین شرکتای تاریخ به حساب میاد. این شرکت پس از ۷ سال فعالیت در بازار تونست ۴۸میلیون مشتری واسه خود دست وپا کنه. هم حالا بیشتر از ۱۰هزار نفر در اون مشغول به کارن.

مؤسس گروپان کار خود رو با وبلاگ نویسی درمورد وردپرس شروع کرد. اونا در اول با شرکتای کوچیک تماس می گرفتن و از اونا می خواستن تخفیف بهتری واسه محصول خود ارائه کنن. اگه این شرکتا پیشنهاد گروپان رو می قبول کردن، مجموعه گروپان هم به طور تضمینی ۳۰تا۵۰ مشتری واسه محصول اونا پیدا می کرد. پس از این کار، اونا آگهی تبلیغاتی اون محصول رو در پستای وبلاگ خود قرار می دادن و اگه فردی واسه خرید اون اقدام می کرد، یک بن تخفیف براش ایمیل می کردن. همه چیز به طور دستی انجام می شد. نه هیچ تیم فروشی وجود داشت و نه هیچ سیستم ایمیلی یا آگاهی رسانی خودکاری؛ همه کارا با یک حساب ساده ی جیمیل انجام می شد.

جادوی OZ MVP

بزرگ ترین مغازه اینترنتی کفش رو خوب سوینمرن در سال ۱۹۹۹ تأسیس کرد که یکی از نمونه های موفق در استفاده از MVP هم به حساب میاد.

خوب از یه جور MVP استفاده کرد که در متدولوژی چرخه کار و کاسبی ناب به جادوی اوز (OZ) معروفه. اون اولین مغازه اینترنتی کفش رو تأسیس کرد، اما فرقش اینه که هیچ انباری واسه نگه داشتن کفشا نبود. وقتی سفارشی از طرف مشتری به دست اون می رسین، خوب به یکی از کفش فروشیا می رفت و کفش دلخواه مشتری رو می خرید و براش می فرستاد. این سایت از نظر طراحی عالی بود و تنها به جذب مشتری کمک می کرد.

شمام در اول کار احتیاجی ندارین که از انبار بزرگی استفاده کنین؛ با یک صفحه هدف خوب کارتون رو شروع کنین و با طراحی روالی اتوماتیک واسه سفارش محصول، از مشتریا سفارش بگیرین.

خواستن توانستنه

شرکت ما در مورد ی جست وجوی رستورانای دور فعالیت می کنه. وقتی این شرکت رو واسه اولین بار ظرف دو روز راه اندازی کردیم، هیچکی فکرش رو هم نمی کرد به جایگاه فعلی برسیم. در اول کار قصد داشتیم واسه اجرای هدف خود از برنامه ای در بستر iOS استفاده کنیم، اما این کار غیرممکن بود، چراکه هیچ کدوم از اعضای تیم، علم برنامه نویسی نداشت. پس تصمیم گرفتیم صفحه هدف خوبی طراحی کنیم و اونو واسه دوستان خود ارسال کنیم تا از راه اون، خدمات خود رو معرفی کنیم.

پس ازآن شروع کردیم به ساخت محصول خود که درواقع یک برگ کاغذ پرینت شده از سرویس نقشه گوگل بود. روی این نقشه، رستورانای شهر مونیخ مشخص شده بودن و ما قصد داشتیم هر کدوم از این نقشه ها رو ۱ یورو بفروشیم. ما با فرض میزان موفقیت ۱۰درصد اقدام به این کار کردیم و اگه به هدف خود می رسیدیم، درواقع می تونستید به مرحله بعد یعنی تهیه ی برنامه ای واسه گوشیای آیفون بدیم. شاید باورتون نشه، اما در مرحله فروشِ این نقشه ها تونستید از کل ۱۳ نفری که واسه نقشه ها مراجعه کردن، ۵ نقشه رو به فروش برسانیم که به معنای میزان موفقیت ۳۸٫۵درصد بود.

تأمین سرمایه

کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP چیه؛ نگاهی به امتیازات و وسایل ایجاد اون آموزشی

شرکتی به نام پبل از کیک استارتر واسه تأمین مالی ایده ی جذاب خود استفاده کرد: ساخت ساعتی هوشمند. قبل اینکه اونا ساخت محصول خود رو شروع کنن، ایده شون رو در سایت کیک استارتر با بقیه به اشتراک گذاشتن. هر فردی که به طرح علاقه پیدا می کرد، می تونست از راه همون فرم، ساعت هوشمند رو پیش خرید کنه و این به معنای رسیدن به هدف کمپین تلقی می شد، یعنی تأمین مالی پروژه. در مرحله اول، این مبالغ به ۱۰۰هزار دلار رسید. اینطوری، بعد از تموم شدن مراحل ساخت، ساعتای هوشمندِ پیش خریدشده، در اولین فرصت به سفارش دهندگان تحویل داده می شد. همین روش ادامه پیدا کرد، طوری که پبل به یکی از کمپینای بسیار موفق در کیک استارتر تبدیل شد. درحال حاضر ۱۰میلیون دلار سرمایه واسه پیش خرید این ساعتا جمع آوری شده.

اونا با تهیه ی ویدئو و عکس از محصول و درج تاریخ عرضه اون در یک پوستر، اونا رو بین دوستان، آشنایان و رسانه ها پخش کردن. نتیجه این بود که این شرکت به بهترین کمپین کیک استارتر در سال ۲۰۱۵ تبدیل شد، چراکه تا آخرین مهلتِ پیش سفارش محصول، مبلغ ۲۰میلیون دلار واسه خرید ساعتای هوشمند پبل جمع آوری شده بود.

حالا واسه ایجاد اولین MVP خود آماده اید. به یاد داشته باشین که قرار نیس در همین اول کار به MVP بی عیب ونقصی برسین. تنها کاری که باید بکنین، اینه که از وسیله هایی که در این مطلب معرفی شد و نمونه MVPای موفق واسه تولید اولین محصول خود استفاده کنین.

برگرفته از brainhu


دسته‌ها: آموزشی