در روزی معمولی در حال انجام کارای همیشگی تون هستین که خیلی یهویی ضربان قلبتون سریع می شه. احساس می کنین قلبتون داره از جا کنده می شه. شاید حتی کمی هم احساس سرگیجه داشته باشین و بدتر، فکر کنین الانه که قلبتون منفجر شه! حتما می ترسین نکنه دچار حمله قلبی شده باشین و در همین حال گیج شدین و اصلا نمی دونین چیکار باید بکنین.

در اینجور حالتی به احتمال زیاد دچار «تپش قلب» شدین، اصطلاحی که پزشکان واسه توضیح شدت گرفتن ضربان قلب استفاده می کنن. فکرکردن به تپش قلب ترسناکه، اما در کمال تعجب باید بدونین که در بیشتر مواقع آسیبی وارد نمی کنه. در این نوشته می خواهیم درباره رابطه و کنترل استرس و تپش قلب بیشتر بگیم.

 

تپش قلب باعث استرس می شه؟

افزایش یهویی ضربان قلب ممکنه علامت مشکلی قلبی باشه. در این موارد حتما با پزشکتون صحبت کنین. بااین حال بعضی وقتا مشاهده می شه که تپش قلب با استرس همراهه. درواقع تپش قلب و استرس با هم رابطه دلیل و معلولی دارن: ازطرفی تپش قلب می تونه دلیل استرس باشه و ازطرف دیگر در افرادی که از حملات استرسی رنج می برن، تپش قلب شایع تره.

تپش قلب ممکنه به دلیل «ضربه های پرشی» یا حتی بدون دلیل رخ بده. ممکن هم هست به دلیل استرس باشه یا اینکه بدون هیچ دلیل مشخصی رخ بده و درواقع خودش موجب استرس شه. تپش قلب مسئله دلهره آوریه که باعث می شه بیشترِ مردم فکر کنن حتما قلبشون مشکلی داره.

دلیل تپش قلب چیه؟

تشخیص منشأ تپش قلب سخته، چون بیشتر هیچ منشأ بخصوصی نداره. نشونه که استرس می تونه باعث تپش قلب شه و شاید دلیل اصلی اون توجه بیش ازحد فرد به ضربان قلب خود، همراه با افزایش آدرنالینه که ممکنه به طور تصادفی در افراد استرسی اتفاق بیفته. این نوع تپش قلب بیشتر موجب حمله ترس یا پنیک اتک می شه.

حملات ترس هم، می تونن باعث تپش قلب شن. درزمان حمله ترس، دو اتفاق رخ می ده که باعث افزایش ضربان قلب می شن:

  • اول، سیستم عصبی سمپاتیک در وضعیت اخطار قرار میگیره و این ممکنه باعث افزایش سریع ضربان قلب شه؛
  • دوم، افراد بیشتر دچار تنفس سریع (hyperventilate) می شن و این مشکل تنفسی باعث افزایش ضربان قلب می شه.

بااین حال حمله ترس و استرس به تنهایی منشأ تپش قلب نیستن. واسه همین بعضی وقتا تپش قلب به دلایلی رخ می ده که به طور مستقیم به استرس در رابطه نیستن، اما تحت اثر استرس قرار دارن، مثل:

  • کافئین

کافئین یکی از دلیلای شناخته شده ی تپش قلبه. افرادی که استرس دارن، بیشتر با استعداد دچار شدن به تپش قلب ان و کافئین هم این رو تقویت می کنه.

  • الکل و نیکوتین

هم الکل و هم نیکوتین می تونن موجب تپش قلب شن. این دو، هم بر افرادی اثرگذارند که استرس دارن و هم بر افراد بی استرس. بااین حال، افرادی که استرس دارن، بیشتر به بدن خود «حساسیت» پیدا می کنن و واسه همین تپش قلب رو با مشکلات زیاد قلبی در رابطه میدونن.

  • ورزش کردن

ورزش هم یکی از عواملیه که می تونه تپش قلب رو تقویت کنه. جالب اینجاست که امکان بروز تپش قلب، هم قبل و هم بعد از ورزش هست، اما در طول اون خیلی شایع نیس. به احتمال زیاد، دلیل این موضوع، اینه که بدن «متوجه» می شه طی ورزش، ضربان قلب افزایش پیدا می کنه و درنتیجه اونو توجیه می کنه، درحالی که قبل و بعد از ورزش، هیچ توجیهی واسه تپش قلب وجود نداره.

البته فراموش نکنین که تپش قلب فقط به معنی افزایش سرعت ضربان قلب نیس؛ این افزایش باید به حدی باشن که متوجه تپشای قلبتون بشین. واسه همین این عوامل که خیلی هم عادی هستن و تقریبا همه رو تحت اثر قرار میدن، خودبه خود نمی تونن باعث بروز تپش قلب یا استرس شن. همونجوریکه گفتیم، در تپش قلب، ضربان قلب به حدی بالا میره که متوجه اون میشید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   کنترل پروژه چیه؟

علاوه براینها، یه سری از مشکلات قلبی هم وجود دارن که خیلی خطرناک نیستن، ولی می تونن باعث تپش قلب شن. مثلا پرولاپس (افتادگی) دریچه ی میترال می تونه باعث تپش قلب شه، اما به خودی خود خطرناک نیس و در بیشتر موارد بی ضرره. بعضی مریضیای قلبی هم می تونن موجب تپش قلب شن. در بعضی موارد، خودِ تشخیص مریضی قلبی می تونه باعث بروز تپش قلب مربوط به استرس شه.

کنترل استرس و تپش قلب با ۵ پیشنهاد ساده و کاربردی آموزشی

چه جوری میشه استرس رو هنگام تپش قلب کنترل کرد؟

قبل از هرچیز باید پزشکتون حتما شما رو معاینه کنه. مسائل مربوط به سلامت قلب شوخی نیستن. اما بعضی وقتا بعد از اینکه دکتر خیالتان رو از سلامت قلبتون راحت می کنه، معمولا این فکر به سرتون می زنه که نکنه دکتر اشتباه کرده باشه. استرس هم به بدترشدن وضعیت دامن می زنه. پس ویزیت دکتر به تنهایی نمیتونه شما رو آروم کنه.

اگه از مشکل تپش قلب رنج می برین، با کارای زیر از تبدیل شدن تپش قلب به حمله ترس جلوگیری کنین:

  • پیاده روی کنین

بعضی وقتا تپش قلب اون قدر شدید می شه که احساس سرگیجه یا گیجی به فرد دست میٰ بده. اینجور شخصی فکر میکنه نمیتونه راه برود. در این حالت اگه می تونین، بلند شید و چند قدم راه برید. پیاده روی به جریان خون کمک می کنه و واسه تپش قلب مثل آروم بخشی طبیعی عمل می کنه.

  • حواستون رو پرت کنین

یادتون باشه که توجه بیش ازحد به ضربان قلب می تونه تپش قلب رو بدتر کنه. وقتی همیشه درمورد ضربان قلبتون فکر کنین، فکرکردن درمورد چیزای دیگر سخته. اما می تونین با انجام فعالیتایی که ذهنتون رو منحرف می کنن، حواستون رو از ضربان قلبتون پرت کنین، مثلا به یکی از دوستانتان زنگ بزنین، چون صحبت کردن با کسی که دوستش دارین، آرامش بخشه و می تونه از فکرکردن زیاد درمورد ضربان قلب جلوگیری کنه.

کنترل استرس و تپش قلب با ۵ پیشنهاد ساده و کاربردی آموزشی

آرامش

  • نفس کشید نتان رو کنترل کنین

تپش قلب به تنهایی نمیتونه موجب استرس شه. درواقع چون افراد تپش قلب رو نشونه مریضی قلب میدونن، دچار استرس می شن. واسه همین تنفس درست بسیار مهمه. آروم و کنترل شده نفس بکشین تا از تنفس سریع (hyperventilation) جلوگیری کنین. خمیازه یا نفسای عمیق بکشین، چون با اینکه ممکنه بدنتون به اکسیژن بیشتری احتیاج نداشته باشه، اما بعضی وقتا این احساس به آدم دست می ده که به اندازه کافی اکسیژن وارد بدنش نشده.

  • مصرف کافئین رو کم کنین

کافئین اون قدرها هم بد نیس که بیشترِ کارشناسان ادعا می کنن، اما هیچ شکی در این نیس که می تونه بیشتر افراد گرفتار به استرس رو دچار ترس کنه. روزی یک فنجون قهوه اشکالی نداره، اما هرچه بیشتر شه، خطر تپش قلب و استرس هم بیشتر میشه.

  • آب بخورین

نوشیدن آب، یه جور آرامش دهنده ی طبیعیه. آب خنک اثر آرامش بخشی بر بدن داره. به خاطر اینکه کمبود آب هم ممکنه یکی دیگر از علل تپش قلب باشه، این امکان هست که با نوشیدن آب، ضربان قلب هم کاهش پیدا کنه.

بااین حال نکته ای که باید بهش توجه داشته باشین، اینه که درصورتی که از قبل، استرس داشته باشین، هیچ کدوم از اینا نمی تونن تپش قلب رو به کلی قطع کنن. فراموش نکنین تمرکز بیش ازحد روی ضربان قلب می تونه موجب تپش قلب شه. افرادی که سابقه حملات ترس داشتن، به طورکلی بیشتر با استعداد دچار شدن به تپش قلب هستن. حتما فعالیتای کاهنده ی استرس رو هم دنبال کنین.

منبع : calmclinic

دسته‌ها: آموزشی