اگه شما علائم فشار خون بالا رو تجربه کردین، هر کاری می کنین تا این علائم دوباره بروز نکنه. امکان داره چند سال متوجه فشار خون بالای خود نشیم، ولی این موضوع از خطرات اون کم نمی کنه. حال اگه از مریضی خود آگاهید، باید اونو کنترل کنین تا مشکلات خطرناک اون دامن شما رو نگیرد. مشکلات اون می تونه شامل حمله قلبی، سکته ی مغزی، نابودی عقل، مشکل کلیه و معلولیت باشه. اما واسه کنترل فشار خون بالا چه نوع رژیم غذایی مناسبه؟

 

افرادی که از فشار خون بالا رنج می برن، باید به دقت مراقب غذای خود باشن. بعضی غذاها فشار خون رو به طور خطرناکی بالا می برن. بعضی غذاها هم می تونن به کنترل فشار خون بالا کمک کنن.

غذاهایی که باید از مصرف اونا پرهیز کرد

دفعه ی بعدی که واسه خرید مایحتاج خونه به مغازه می روید، هیچوقت اجناس زیر رو نخرید. هر چقدر هم که این غذاها رو دوست داشته باشین، ولی باید از خوردن اونا پرهیز کنین. چون این غذاها به شکل زیادی فشار خون شما رو بالا می برن و این می تونه بسیار خطرناک باشه.

۱. کالباس و سوسیس

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

گوشتای فرآوری شده شامل مقدار زیادی نمک هستن. اضافه کردن مقدار زیادی نمک، بخشی از فرایند آماده سازی این محصولاته. تنها ۲۸ گرم کالباس بیشتر از ۳۰۰ میلی گرم سدیم داره. این میزان سدیم باعث افزایش فشار خون شما می شه.

۲. پیتزا

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

پیتزا شامل مقدار زیادی پنیر، گوشتای فرآوری شده و سس گوجه فرنگیه. این مواد مقدار زیادی نمک دارن و می تونن باعث بالا رفتن فشار خون شما شن. جدا از اینکه این در پیتزاهای منجمد، نگهدارندهایی به محصول دلخواه اضافه می شه تا اونو تازه نگه داره. این نگهدارند ها هم با داشتن سدیم بالا، می تونن خطرات این فرآورده رو دو برابر کنن.

۳. کیک و شیرینی جات

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

در تهیه ی بیشتر این اجناس از عامل ورآورنده (ترکیباتی مثل جوش شیرین و بیکینگ پودر) استفاده می شه که شامل مقدار زیادی نمکه. جدا از اینکه اون، این اجناس می تونن باعث افزایش وزن شن. افزایش وزن هم می تونه باعث بروز فشار خون بالا شه.

۴. گوشت قرمز

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

مقدار کمی گوشت قرمز هم واسه فردی که مشکل فشار خون داره، می تونه غذایی نامناسب حساب شه. گوشت قرمز به دلیل دارا بودن چربی بالا، می تونه واسه سلامتی قلب و رگای خونی خطرناک باشه. استیک و کباب رستورانا شامل مقدار زیادی سدیم هم هستن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   کنترل استرس با ۱۰ راه حلی که آرامش خاطر رو به زندگی باز می گردونه

۵. ترشی جات

با اینکه این محصول کالری بالایی نداره، ولی پر از سدیمه. سدیم در رژیم غذایی افرادی که فشار خون بالایی دارن، عنصری خطرناکه.

۶. نوشیدنیای الکلی

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

مصرف نوشیدنیای الکلی به طور زیادی فشار خون رو بالا می بره. الکل به دیواره ی رگای خونی آسیب می زنه و خطر دچار شدن به مریضیای قلبی رو افزایش می ده.

غذاهایی که باید بیشتر بخورین

شاید با دیدن غذاهای مضر فکر کنین خوردن تموم غذاهای خوشمزه ممنوعه. اما این جور نیس. غذاهای خوشمزه ی زیادی هستن که نه تنها ضرری ندارن، بلکه مصرف شون واسه افرادی که فشار خون بالا دارن پیشنهاد می شه.

۱. میوه و سبزیجات

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

این مواد پر از منیزیم و پتاسیم هستن که باعث کاهش فشار خون می شن. سیب، موز، زردآلو، هویج، هندوانه، پرتقال، هلو، سیب زمینی و نارنگی میوه هایی هستن که باید بیشتر استفاده کنین.

۲. سبزیجات برگ سبز

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

این اجناس پر از پتاسیم هستن و به کلیه ها کمک می کنن تا از شر مقدار بالای سدیم خلاص شن. بتابراین سعی کنین از این پس مقدار بیشتری اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و کرفس استفاده کنین.

۳. میوه های خونواده بِری

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

از معروف ترین میوه های این خونواده که در ایران پیدا می شه، میشه به توت فرنگی، تمشک قرمز و سیاه، زغال اخته و آلبالو اشاره کرد. این میوه ها شامل ترکیباتی به نام «فلاوونوئیدها» هستن. طبق تحقیقات انجام شده این ترکیبات در کاهش فشار خون نقش زیادی دارن.

۴. چغندر

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

نیترات موجود در آب چغندر می تونه تا مدت ۲۴ ساعت سطح فشار خون رو پایین نگه داره.

۵. شیر بدون چربی

کلسیم عنصری مناسب واسه کاهش فشار خونه. شیر بدون چربی با داشتن کلسیم بالا این احتیاج ما رو تا حد زیادی برآورده می سازه.

۶. بلغور جو دوسر

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

این ماده غذایی با دارا بودن فیبر بالا و چربی و سدیم پایین منبع مناسبی جهت جلوگیری از افزایش فشار خونه.

۷. ماست بدون چربی

این ماست غنی از کلسیم، منیزیم و پتاسیمه. این محصول می تونه فشار خون ما رو پایین نگه داره.

۸. ماهی (تیلاپیا)

کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی زندگی شما رو نجات می ده آموزشی

این ماهی جدا از اینکه طعمی دلپذیر، با دارا بودن مقدار بالایی از منیزیم و پتاسیم نقش خوبی در کاهش فشار خون داره.

منبع : lifehack

 


دسته‌ها: آموزشی