لرزش صدا هنگام صحبت کردن، توانایی تأثیرگذاری روی بقیه و قدرت لحن و کلام رو کم می کنه. وقتی هنگام سخنرانی یا حرف زدن با فردی دیگر صدامون دچار لرزش می شه، نمی تونیم پیام و صحت حرف مون رو خوب نشون بدیم، اما هر مشکلی راه حلی داره. کافیه روشای رفع لرزش صدا رو بدونیم و با تمرین این مشکل رو حل کنیم. پس با ما همراه باشین.

 

روش ها و تمرینات تنفسی واسه کنترل لرزش صدا

۱. تنفس از دیافراگم

هنگام تنفس جلوی آینه بایستید و به دقت به خود نگاه کنین. اگه هنگام تنفس عمیق، شونِه هاتون به طرف بالا حرکت کنه، یعنی به جای دیافراگم از سینه به کمک ماهیچه ای که در قانون ی شش ها قرار داره، نفس می کشین. واسه کشیدن نفس عمیق باید دم رو به داخل بکشین؛ طوری که قفسه ی سینه به کمک شونه ها و سینه به طرف جلو حرکت کنه.

چه باور کنین و چه نه، این حرکت باعث می شه لرزش صدا به شکل محسوسی از بین برود. دیافراگم هم یک ماهیچهه و مثل تموم ماهیچه های دیگر احتیاج به ورزش داره. هرچقدر ورزیده تر باشه، اثرات مثبت تری روی صدا و تنفس داره. کلید اصلی قدرتمندی صدا به روش تنفس بازمی شه.

۲. تقویت دیافراگم واسه رفع لرزش صدا

وقتی بدونیم که دیافراگم چیه و کجا قرار داره، بهتر می تونیم اونو تقویت کنیم. مثلا وقتی از حموم خارج میشید و دور خود حوله می پیچید، تمرینی هم واسه قوت بخشیدن به دیافراگم بکنین: سعی کنین جدا از اینکه اینکه حوله دور کمرتون بسته اید، طوری نفس خود رو رو به داخل ببرین که حوله باز شه. این کار باید طوری صورت بگیره که شونه ها و سینه تون ثابت باشه و رو به بالا حرکت نکنه.

وقتی از دیافراگم نفس می کشین، صداتون بلندتر و قوی تر می شه و دیگر خبری از لرزش صدا نمیشه.

۳. خروج بازدم به تندی واسه سرعت بخشیدن به تنفس

کنترل لرزش صدا با نکاتی که به شما کمک می کنه سخنرانی گیرایی داشته باشین آموزشی

به کمک دیافراگم نفس خود رو به درون حبس کنین و بعد نفس تون رو از بین دندانا به بیرون بدین. البته این کارا رو باید در شرایطی بکنین که صاف و مستقیم وایس تاده اید. این تمرین رو ۱۰ بار تکرار کنین. این کار باعث می شه دیافراگم تون قوی و لرزش صدا رفع بشه.

۴. تمرینات صدا واسه گسترش وسعت اون

یکی از روشایی که باعث می شه هنگام صحبت کردن، صداتون نلرزد، بالا بردن وسعت تُن و لحن صداه. لرزش صدا در بعضی از افراد توأم با شکست کلمات موقع ادای آنهاست. با انجام تمرینات زیر تا حد خیلی از بروز این مشکلات جلوگیری می کنین:

  • با گفتن این آوا به صدای خود تمرین بدین: «امم… ممم» این آوا مثل صوتیه که هنگام بیان خوشمزه بودن غذا به کار می برین. «امم… مم» یا «امم… همممم». یادتون باشه در بین انجام این تمرین، از دیافراگم تنفس کنین و به کمک نفس هاتون این اصوات رو بلند از دهن خارج کنین. این تمرین رو ۵ بار تکرار کنین.
  • این حرکت هم بامزهه و هم بسیار به درد بخور. چند بار پشت سر هم بگید: «نِی نِی نِی نِی…. ». این اصوات رو با صدایی پایین از دهن خارج کنین و به مرور صداتون رو بالا ببرین.
  • چندین مرتبه با خود بگید: «اووو….اییییی». سعی کنین بلندی صداتون رو در بین ادای این اصوات کم و زیاد کنین.
  • بگید: «ممممممم…. ». این کار رو تا زمانی بکنین که نفس تون کمک می کنه. در طول گفتن این حروف به زنگ صدا در ناحیه دهن و حالت چهره دقت کنین. این حرکت رو هم ۵ بار تکرار بفرمایید.

۵. تمرینات زبانی واسه بهبود لحن در کلام

اگه هر یک از آواها و واژهایی که هنگام صحبت کردن به روشنی از طرف شنونده دریافت شن، سوءتفاهم و اشتباه شنیداری پیش نخواد اومد. واسه رسیدن به اینجور نقطه ای باید بتونین هر واژه و آوایی رو شفاف بگید. اینم لازمه تمرینه.

  • می تونین تعدادی واژه رو انتخاب کنین و به شکل جملاتی خود رو تمرین بدین. به این صورت که عبارات رقابت برانگیزی رو که انتخاب کردین، به سرعت و پشت سرهم ادا کنین و توقفی قائل نشید. تکرار سریع واژه ها و عبارات رو تا جایی ادامه بدین که شفافیت و وضوح اونا نشونه. اگه در ادای هر عبارت اشتباهی راه بده باید کار رو قطع کنین و دوباره از نو شروع کنین.
  • سعی کنین عباراتی رو که ادا کردن اونا سخته سریع و روشن تکرار کنین. مثل: قوری گل قرمزی، شش سیخ کباب، سیخی شش هزار و… .

۶. خوندن کتاب و مجلات و روزنامه با صدای بلند

یکی از بهترین روش ها واسه جلوگیری از لرزش صدا، بلند حرف زدن در جمعه. در موقعیتایی که آرامش بیشتری دارین حرف بزنین و تجربه صحبت کردن در جمع رو به کاری عادی و آسون واسه خود بدل کنین. چیزی رو تعریف کنین و در بین تعریف کردن از احساسات و فراز و فرودها واسه جذابیت ماجرا بهره بگیرین. این کار رو می تونین پیش دوستان و کسائی که با اونا راحت تر هستین، تمرین کنین.

کنترل لرزش صدا با نکاتی که به شما کمک می کنه سخنرانی گیرایی داشته باشین آموزشی

  • اگه قراره سخنرانی داشته باشین، متن خود رو چندین بار بلند بخونین و تمرین کنین.
  • روش دیگر ضبط کردن صدا و تصویر خود در بین سخنرانی و بعد شنیدن و نگاه کردن دقیق به اینه. با این کار می تونین اشتباهات و ضعفای خود رو بهتر شناسایی کنین.

روشای کسب آمادگی و کنترل لرزش صدا قبل از سخنرانی

کنترل لرزش صدا با نکاتی که به شما کمک می کنه سخنرانی گیرایی داشته باشین آموزشی

قبل از سخنرانی کمی پیاده روی کنین یا بدوید. سعی کنین با کسی مکالمه و گفت وگویی داشته باشین تا بهتر واسه حرف زدن آماده بشین. با این کارا تا حد زیادی به تخلیه و کاهش استرس و اضطراب خود کمک می کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   کنترل استرس و تپش قلب با ۵ پیشنهاد ساده و کاربردی

قبل از سخنرانی جلوی آینه برید، زبون خود رو تا جایی که ممکنه بیرون بیارین و شروع به خوندن شعری ساده کنین. مثلا: اتل متل توتوله… . این کار خنده دار باعث می شه تا قدرت و لحن صداتون تقویت بشه.

۱. افزایش تمرکز با حفظ ایستادگی در ایستادن

فرقی نمی کنه که در حالت نشسته صحبت می کنین یا وایس تاده، درهرحال، سعی کنین پاها رو روی زمین قرار بدین و اونا رو به عرض شونه ها باز کنین. پاها نقطه مهمی در افزایش تمرکز، استواری و اعتماد به نفس دارن. اصلا و ابدا پاها رو تکون ندین و سعی کنین آروم و محکم باشین.

۲. حفظ ایستادگی و راست نگه داشتن شونه ها

شونه ها رو صاف و راست نگه دارین تا تنفس راحت تر صورت بگیره. اگه شونه هایی خم و افتاده داشته باشین، مشخص می شه که ناراحت هستین و درنتیجه لرزش صداتون هم بیشتر میشه.

۳. دقت و توجه به تمرین تنفس

اگه قبل از صحبت کردن، استرس شدیدی رو تجربه می کنین، بهتره روی نفس کشیدن بیشتر تمرین کنین. واسه درمان استرس شدید خود، همون حرکتی رو که درباره حوله و تنفس اشاره شد با حوله ای فرضی تکرار کنین و سعی کنین تمرکزتان رو نسبت به موضوع سخنرانی بالا ببرین. درست نفس کشیدن و تنفس اکسیژن، انرژی تون رو افزایش می ده.

۴. نوشیدن چند جرعه آب

چند قطره آب بخورین و گلویتان رو تازه کنین. با خودتون بطری آب داشته باشین و نذارین که دهن و زبون تون خشک بشه. تازه کردن گلو باعث می شه اضطراب کمتری رو تجربه کنین.

روش ها و تکنیکای ارائه یک سخنرانی موفق

۱. نشون دادن اعتماد به نفس

کنترل لرزش صدا با نکاتی که به شما کمک می کنه سخنرانی گیرایی داشته باشین آموزشی

وقتی قراره در جمعی سخنرانی کنین، حتی اگه استرس و اضطراب دارین سعی کنین خود رو با اعتماد به نفس نشون بدین. وقتی فرصتی واسه بیان نظر و سخنرانی پیدا می کنین، از این شانس بیشترین استفاده رو ببرین و نذارین ترسایی مهمل و بیهوده که زاییده ی ذهن تونه مانع رشد و پیشرفت تون بشه. پس به ترس و لرزش صدا بها ندین و با تقلید از کسائی که اعتمادبه نفس دارن، این حس رو در خود رشد بدین.

۲. شروعی قوی و سرحال

نحوه شروع سخنرانی موضوع مهمیه. سعی کنین با صدای بلند و رسا و با لبخند و چهره ای گشاده کار خود رو شروع کنین. اگه با صدایی رسا صحبت کنین، تاثیرگذاری بیشتری دارین و می تونین کلام تون رو در کنترل خود دربیاورید. در این صورت فرقی نمی کنه که چند نفر مخاطب شمان، لرزش صداتون کم میشه و با اعتمادبه نفس ادامه میدید.

  • اگه شروع خوبی داشته باشین، ادامه کار هم ساده هستش. سخت ترین بخش، شروع صحبت کردنه، اگه از اون جون سالم به در ببرین، قضیه خیلی راحت پیش خواهد رفت.
  • اگه شروع خوبی هم نداشتید باز نگران نباشید. سعی کنین با نوشیدن چند جرعه آب، لبخند زدن و تنفس عمیق آرامش رو به خود برگردونین.

۳. شمرده صحبت کردن

شمرده و با طمأنینه صحبت کنین. اگه به خاطر وجود استرس و فشار تندتند حرف بزنین و به دنبال خلاص شدن باشین، نتیجه سخنرانی بسیار خنده دار و بی نتیجه هستش.

  • بعضی از مخاطبان هم در بین صحبتاتون، یادداشت برمی دارن؛ پس بهتره هوای اونا رو هم داشته باشین و آروم تر حرف بزنین.

۴. توجه به رسایی کلام

استرس و ترس باعث می شه، صداتون بلرزد و در اون خبری از اعتماد به نفس نباشه. پس سعی کنین بلند و شمرده حرف بزنین تا لرزش کمتری در صداتون مشخص بشه. طوری حرف بزنین که همه خیلی راحت صداتون رو و ابهامی باقی نمونه.

  • یادتون نرود که مهم ترین نکته اینه که مخاطب صداتون رو و متوجه پیام حرف تون بشه. پس روشن و بلند صحبت کنین تا به بقیه نشون بدین که اعتماد به نفس دارین.

۵. ایجاد تماس چشمی با مخاطب

هنگام سخنرانی همیشه به یادداشتای خود نگاه نکنین. این کار یعنی می ترسین و اعتمادبه نفس خوبی ندارین. پس سعی کنین با ایجاد تماس چشمی با مخاطبان تاثیرگذاری خود رو بالا ببرین و امکان بیشتری واسه کشیدن نفس عمیق داشته باشین.

  • اگه از چشم در چشم شدن با مخاطب می هراسید، به جای نگاه کردن مستقیم در چشم هاشون، به پیشانی اونا نگاه کنین.

۶. حفظ برابری انرژی در طول سخنرانی

سعی کنین در تموم مدت سخنرانی انرژی خود رو به شکلی متوازن مدیریت کنین. حفظ انرژی و جذابیت در تموم طول حرف زدن کمی سخت اما ضروریه.

۷. تازه کردن زبون و استراحت

در بین سخنرانی خیلی طبیعیه که به خود و حضار کمی استراحت بدین. اگه احساس می کنین خسته شدین و ممکنه لرزش صدا دوباره به سراغ تون بیاد، کمی مکث کنین، نفس بکشین با تازه کردن گلو استراحت کنین.

۸. بها ندادن به اشتباهات

اصلا از اشتباه کردن نترسین. همه اشتباه می کنن. اگه در بین سخنرانی اصطلاحا تپق زدید یا صداتون لرزید ناراحت نشید. همه این ترسا و اشتباهات رو تجربه کردن و از دیدن اینجور اتفاقی شما رو مسخره و سرزنش نخوان کرد. اتفاقا حس همراهی بیشتری نسبت به شما پیدا می کنن. باور کنین ما همه آدم هستیم و با کمی دقت و توجه می تونیم رابطه مؤثر و بسیار سالمی با همدیگه برقرار کنیم، پس ترس رو کنار بذارین و از همین لحظه تصمیم بگیرین با کار کردن روی نقاط ضعف تون زندگی لذت بخش تری رو تجربه کنین.



دسته‌ها: آموزشی